1396 پنجشنبه 3 اسفند
اخبار گوناگون

روی تک تک فشنگ‌هایمان «مرگ بر اسراییل» را حک می‌کنیم/ غیرت مدافعان حرم؛ رمز شکست تکفیری‌ها
تجلی حقوق شهروندی در تجاوز به حقوق ملت از جنس دولت تدبیر و امید
بیشترین کرسی‌های آزاداندیشی لغو شده در دانشگاه‌ها با موضوع نقد برجام بوده‌ است
«سفر رایگان عتبات» عیدی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان به شرکت‌کنندگان در طرح عیدانه
دولت می‌گوید در حوزه اقتصاد مقاومتی پیشتاز است اما در عمل نتیجه خوبی دیده نمی‌شود
هرچه از سردار فاطمی سپاه اسلام می‌دانیم/ قاسم سلیمانی از نمای نزدیک
مراسم عزاداری شب شهادت حضرت زهرا(س) با حضور رهبر انقلاب
کافه دفاع محفلی گرم برای انس با شهداست/سند این کافه بنام خادمین شهدا زده شده است
تمام فعالیت‌های اداری، آموزشی و خدماتی دانشگاه آزاد از 20 دی تا 22 دی ماه تعطیل است
«۱۹ دی» مبدأ تاریخ تحولات جدید دنیاست/ تأثیرات این حادثه قرن‌ها باقی می‌ماند
حشدالشعبی ‌از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفت/ اقتدار ما بی‌پایان است
بازگشت پیکرهای مطهر ۹۸ شهید دوران دفاع مقدس به کشور
آقای هاشمی! در خاطراتتان درباره ظلم‌های رقم خورده در حق نظام در سال ۸۸ هم بنویسید
روحانی نباید فراموش کند که در سال ۹۶، یک مدافع است و نه یک مهاجم!/ اقدامات اخیر دولت پوپولیستی است
از «مدافعان حرم تا اقتصاد مقاومتی» در یک جشنواره فیلم/ رونمایی از برخی از آثار درخشان جشنواره عمار/ جشنواره ‌ای که فضای بسته فیلم سازی را شکست
واکنش روابط عمومی شرکت راه‌آهن به نامه تشکل‌های بسیج دانشجویی به وزیر راه
ورود اعضا
نام کاربری : 
رمز عبور :
  
نظرسنجی
نظر شما در مورد وب سایت  جدید بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد شهرقدس چیست ؟



  
 
دين ، پشتوانه سعادت




دين ، پشتوانه سعادت

 

دين ، پشتوانه سعادت

بسم الله الرحمن الرحيم
برای يك موجود زنده آسايش و خوشی آنگاه فراهم است كه با محيط و
مجموع عواملی كه او را احاطه كرده است هماهنگ و سازگار باشد ، يعنی‏
شرايط محيط طوری باشد كه با زندگی مخصوص او توافق داشته باشد و زندگی‏
مخصوص او طوری باشد كه با شرايط محيط و عواملی كه به او احاطه كرده است‏
متوافق و هماهنگ باشد . بديهی است كه اگر نا هماهنگی و ناسازگاری باشد
به حكم آنكه آن موجود زنده جزء است و محيط كل ، او محاط است و عوامل‏
خارجی محيط و همواره جزء بايد تابع كل و محاط تابع محيط باشد امكان بقا
از آن موجود زنده سلب می‏شود و خواه ناخواه از ميان می‏رود . پس شرط اولی‏
بقا و خوشبختی موجود زنده توافق و هماهنگی با محيط است .
انسان كه به نوبه خود موجود زنده‏ای است و محكوم همان قوانينی است كه‏
بر همه جانداران حكمفرماست خواه ناخواه مشمول اين قانون و تابع اين اصل‏
كلی می‏باشد ، يعنی شرط بقا و دوام و خوشی و خوشبختی انسان در زندگی اين‏
است كه با عواملی كه او را

احاطه كرده است متوافق و هماهنگ و سازگار باشد . بالاتر اينكه انسان‏
علاوه بر محيط طبيعی از آب و هوا و نور و منطقه و سرزمين سالم كه مرض‏
خيز نباشد يك محيط مخصوصا ديگر هم دارد و آن محيط و جو اجتماعی است كه‏
در آن زندگی می‏كند . برای جاندارانی كه زندگی مدنی و اجتماعی ندارند ديگر
محيط اجتماعی وجود ندارد ولی برای انسان محيط اجتماعی وجود دارد . البته‏
بعضی از جانداران ديگر نيز زندگی اجتماعی دارند مثل زنبور عسل و بعضی از
اقسام موريانه و مورچگان و بسياری ديگر از حيوانات وحشی ، اما زندگی‏
اجتماعی آنها چون به حكم غريزه و به صورت خودكار انجام می‏گيرد قهرا محيط
اجتماعی آنها چيزی است شبيه محيط طبيعی ، بر خلاف انسان كه شرايط
اجتماعی را به طور خودكار ندارد و بايد با فكر و اراده خود بسازد
.
اينجاست كه دشواری كار زندگی بشر نمودار می‏شود . افراد انسانی كه با ما
و شما معاشرت دارند ، و آداب و عادات و اخلاق عمومی و قوانين و مقررات‏
و طرز تشكيلات اجتماعی ، همه عواملی است اجتماعی كه بر ما و شما احاطه‏
دارد ، می‏بايست اين امور با خواسته‏های ما و آرزوها و احتياجات ما و
خلاصه با زندگی مخصوص ما توافق و هماهنگی داشته باشد و هم زندگی مخصوص‏
ما با اينها متوافق و سازگار باشد
.
اما آن توافق و انعطافی كه در سازمان اجتماعی نسبت به فرد بايد بوده‏
باشد اين است كه جامعه منافع فرد را در ضمن مصالح اجتماع حفظ كند ، يعنی‏
هدف اصلی يك زندگی اجتماعی نمی‏تواند فرد و منافع فردی باشد ، بايد نوع‏
و مصالح عمومی باشد ، بايد اموری باشد كه بقا و دوام و خوشی جمع را بهتر
تضمين كند و بديهی

است كه مصلحت جمع همان مصلحت اكثريت افراد اجتماع است و لهذا هميشه‏
در قوانين جهان ، توجه اول به مصالح جمع است نه به منافع فرد و نوادر .
و اما آن توافقی كه بايد در زندگی خصوصی يك فرد نسبت به اجتماع باشد
همانا حالت تسليم و رضا و خرسندی به مصالح اجتماع است كه با خوشوقتی در
هنگام تصادم منافع شخصی با مصالح عاليه اجتماعی ، از منافع شخصی چشم‏
بپوشد و در خود احساس ناراحتی و نارضايتی نكند . اگر اجتماع به محور
عدالت بچرخد و قانون عادلانه حاكم بر اجتماع باشد يعنی طبع اجتماع و
عوامل اجتماعی با زندگی اكثريت متوافق و هماهنگ باشد و از آن طرف هم‏
روحيه يك فرد در مواطن تصادم منافع فردی با مصالح اجتماعی توافق و سازش‏
و هماهنگی نشان بدهد با مصالح اجتماعی ، آن وقت است كه به سعادت واقعی‏
بايد اميدوار بود .
اينجاست كه لزوم و اهميت دين كه اساسش توحيد و ايمان به خدای يگانه‏
است روشن می‏شود . دين در هر دو مقام لازم و ضروری است ، هم برای سازگار
ساختن محيط اجتماعی با زندگانی فرد ، يعنی ايجاد عدالت اجتماعی و سازمان‏
متوافق با مصالح عموم ، و هم در ايجاد عدالت اجتماعی و سازمان متوافق با
مصالح عموم ، و هم در ايجاد توافق و انطباق در روحيه فرد با مصالح عاليه‏
اجتماع .
توافقی كه می‏گوييم بايست در روحيه فرد نسبت به مصالح اجتماع باشد
همان است كه از آن به گذشت و اغماض و حتی ايثار و فداكاری و نيكوكاری‏
تعبير می‏كنيم . چه چيزی قادر است مانند دين به انسان حالت قناعت به حق‏
و رضا به قسمت و بهره خود و تسليم در برابر مقررات اجتماعی و خشنودی‏
نسبت به ديگران بدهد ؟

اگر در تاريخ بشريت فداكاری ديده می‏شود و يا نيكوكاری و خدمت به خلق‏
ديده می شود و يا شجاعت و شهامت در برابر زور و استبداد ديده می‏شود و
يا يك سر مو تجاوز نكردن از حدود و مدار خود به حدود و مدار ديگران ديده‏
می‏شود ، همه اينها در پرتو دين و توجه به خدای يگانه بينای شنوای عليم‏
حكيم بوده است . آيا نيروی ديگری و قدرت ديگری می‏تواند در اين جهت با
دين رقابت كند و يا ادعا كند كه صد يك آنچه دين انجام می‏دهد انجام دهد
. خداوند ما را شايسته گرداند كه بتوانيم به حقيقت تعليمات دين و آنچه‏
حقيقتا بر پيغمبرش محمد صلی الله عليه و آله نازل شده پی ببريم و در
پرتو آن تعليمات سعادتمند گرديم .









 
 
 
 
 
 
 
 
 
پیوند برگزیده
آمار بازدیدها
آمار بازدیدها
486763 تعداد کل بازدیدها :
70 تعداد بازدید امروز :
157 تعداد بازدید دیروز :
8 تعداد کاربران آنلاین :